Pre-enactment

image/svg+xml

Use

De pre-enactment is de vlaggenschip-oefening van onze fase Simulating and Performing New Worlds. Het is de heilige graal die je in staat stelt om je verbeelde toekomsten uit te testen door ze te vertalen naar een solide, levensechte situatie, die je kan bezoeken. Het idee is om een prototype te maken van een toekomst – of sommige aspecten van die toekomst – binnen een immersieve ervaring. Indien ze succesvol zijn, creëren pre-enactments belichaamde persoonlijke ervaringen van een mogelijke toekomst, en onthullen ze gedrag, intuïties of onbewuste collectieve patronen die in voornamelijk cerebrale futuring-methoden waarschijnlijk worden genegeerd of over het hoofd gezien. Deze pre-enactments interesseren ons vooral omdat ze de grens doen vervagen tussen performance en het echte leven, en tussen droom en realiteit. Ze prikkelen onze verbeelding als prototyping-ervaringen en als handelingen die voorbereiden op transformatie.

Protocol

Een pre-enactment is een experimentele situatie die in het echte leven is opgezet, en waarbij bepaalde aspecten van een verbeelde toekomst worden gesimuleerd en getest door een groep deelnemers. Een specifieke context en nieuwe gedragsregels worden afgesproken en vervolgens door de deelnemers uitgespeeld om te zien wat ze bij hen oproepen. Pre-enactments bouwen voort op LARP (Live Action Role Playing) en improvisatie, maar in tegenstelling tot de LARPs kruipen deelnemers hier niet in de huid van een (fictief) personage: ze plaatsen zichzelf simpelweg in dit onbekende (en soms ongemakkelijke) scenario en observeren wat er gebeurt. Rasa Alsknyte ontwikkelde een vragenlijst die kan worden gebruikt als een eenvoudige en efficiënte richtlijn om een pre-enactment te ontwikkelen. Door onderstaande 10 vragen te beantwoorden krijgt je pre-enactment concreet vorm. Pre-enactment 299

  • Wat wordt er pre-enacted (titel)?
  • Gebaseerd op welk element of principe uit welke denkbeeldige wereld?
  • Wat is de concrete situatie of gebeurtenis van deze pre-enactment? -Waar vind ze plaats?
  • Wat is de logica van deze situatie (hoe werkt deze wereld of dit scenario)? Zijn er specifieke regels die gevolgd moeten worden?
  • Wat moet er in deze tijd worden gecreëerd, geoefend of gedaan (te bereiken doelen)?
  • Welke rollen, taken, verantwoordelijkheden, jobs... zijn beschikbaar?
  • Wat moeten de deelnemers weten? Hoe moeten ze zich voorbereiden?
  • Welke set, gereedschappen, materiaal of rekwisieten zijn nodig?
  • Hoe lang duurt ze? Wat markeert het begin en wat markeert het einde van de pre-enactment?

Zodra een pre-enactment begint, is de belangrijkste regel het universum niet te 'doorbreken': de deelnemers worden aangemoedigd om in hun rol te blijven en alle opmerkingen en reflecties te bewaren voor op de debriefing-sessie. Hoe sterker de immersie, hoe waardevoller de ervaring.

Na de pre-enactment is een debrief- en reflectiemoment aanbevolen om wat te ontspannen en de inzichten te vertalen in toegepast leren. Er kan een groepssessie kunnen worden gehouden, of er kunnen individuele interviews plaatsvinden, en de bevindingen kunnen met de hele groep worden gedeeld. Evalueer de ervaring tijdens de debriefing en kijk hoe ze je gedrag kan veranderen in het heden, in het dagelijks leven, alleen of collectief.

Er zijn veel manieren om een pre-enactment te bedenken, voor te bereiden en uit te voeren. Er staat een uitgebreide tutorial in FoAMs Futurist Fieldguide. (We raden de raadpleging van die gids warm aan! FoAM was een erg belangrijke referentie voor ons tijdens ons onderzoek).

Testimonies

We hebben verschillende pre-enactments en pre-hearsals uitgetest die werden ontworpen door studenten tijdens een Masterclass met studenten van de opleiding autonome vormgeving aan KASK & Conservatorium in Gent.

Roger, één van de studenten, had een probleem. Hij verhuisde naar een nieuwe flat en moest die schoonmaken, bepleisteren, schilderen, enz. Hij stelde voor om die opdracht te integreren in een van de pre-enactments. We stelden ons een toekomstig uitzendbureau voor arbeid dat de wensen van de dag verzamelt: kleine dingen opruimen, dingen verzorgen, zingen en gitaar spelen, luisteren en verwennen, enz. Vervolgens namen we de context van Roger's flat om al deze activiteiten een dag lang op de werkplek te oefenen. Natuurlijk, gevangen in onze rationele gewoonten, hadden we de intuïtie dat bepaalde opdrachten Roger meer zouden helpen dan andere. Maar we kregen ongelijk. Niet-essentiële functies zoals het verzorgen van objecten, zingen en het ontvangen van mensen versterkten de groep. U kan zich voorstellen wat voor perspectieven dit opent voor de verbetering en de organisatie van werkcondities.

Anna Cz.

Credits

Maja Kuzmanovic en Rasa A. leerden ons wat we vandaag weten over pre-enactments en prehearsals. Dit recept werd vertaald door Luca Persan.